Älykäs, mukava ja itsevarma: täysin uusi Mazda2 suuntaa Eurooppaan, jossa sen runsas varustelu ja poikkeukselliset ominaisuudet haastavat B-segmentin kärkinimet. Mazdan uuden sukupolven malli esitellään Euroopassa Mazda Space -tapahtumakeskuksessa Barcelonassa alkaen 3. päivä marraskuuta.
Täysin uusi Mazda2 yhdistää täyden valikoiman SKYACTIV-tekniikoita KODO – Soul of Motion–muotoiluun ja muistuttaa vahvasti maaliskuussa Genevessä esiteltyä Mazda Hazumi -konseptia. Se sisältää intuitiivisen matkustamokonseptin, joka nähtiin ensimmäistä kertaa Mazda3:ssa. Uutuusmallissa on ADD – Active Driving Display, joka on luokkansa ensimmäinen heijastusnäyttö, sekä erityisesti pienikokoisen auton ohjaamoa varten suunniteltu HMI –multimediasäädin. MZD Connect -järjestelmän ansiosta täysin uusi Mazda2 on yksi ensimmäisistä B-segmentin malleista, joka vie kuljettajan ja matkustajat turvallisesti verkkoon vastaten monien nykypäivän asiakkaiden vaatimuksiin. Itse matkustamo on yllättävän tilava ja mukava erityisesti kuljettajalle, mutta se tarjoaa myös luokkansa parhaimmistoon kuuluvat jalkatilat takana.
Konepellin alta löytyy neljä moottorivaihtoehtoa, kuten täysin uusi puhdas SKYACTIV-D 1.5 -dieselmoottori, joka kehittää tehoa 77 kW/105 hv ja vääntöä 220 Nm. Polttoaineen kulutus on vain 3,4 l/100 km ja CO2-päästöt ovat 89 g/km. Uuteen Mazda2-malliin on tarjolla myös SKYACTIV-G 1.5 -bensiinimoottori, jonka kolme versiota kehittävät tehoa 55 kW/75 hv – 85 kW/115 hv. Polttoaineen kulutus- ja CO2-päästölukemat ovat 4,5 - 4,9 l/100 km ja 105 - 115 g/km. Teho välitetään etupyörille 5- tai 6-vaihteisen käsivalintaisen SKYACTIV-MT-vaihteiston tai 6-vaihteisen SKYACTIV-Drive-automaattivaihteiston välityksellä. Kaikki vaihteistot ovat uusia kompakteja ja kevyitä versioita muiden uuden sukupolven Mazdojen kehutuista vaihteistoista. Uusi Mazda2 käyttää SKYACTIV-alustaa ja tarjoaa suuremmista malleista tuttua lineaarista urheilullista ajettavuutta.
Uusi Mazda2 on poikkeuksellisen hyvin varusteltu kokonaisuus. Aktiivisiin i-ACTIVSENSE-turvallisuusjärjestelmiin kuuluu mm. ”kuollutta kulmaa” tarkkaileva järjestelmä (BSM). Ensimmäisenä Mazda –mallina Euroopassa, uudessa Mazda2:ssa järjestelmä tarkkailee auton takana ja sivuilla olevia kuolleita kulmia myös peruutettaessa. Ja vaikka uuden mallin omapaino on alkaen vain 970 kg, se tarjoaa myös erinomaista passiivista turvallisuutta. Tästä kiitos kuuluu mm. SKYACTIV-korin innovatiiviselle arkkitehtuurille, joka sisältää huomattavasti enemmän kevyitä suurlujuus- ja ultralujuus-teräksiä kuin nykyisen Mazda2:n kori.
Uusi Mazda2 tulee myyntiin vuoden 2015 alkupuolella. Ennakkohinnat pyritään julkaisemaan vielä kuluvan vuoden aikana.
Inchcape Motors Finland Oy/Mazda
Lähetä kommentti