Me Miehet

on nyt Mies24

Mies24.com on miehille suunnattu ajan hermolla liikkuva verkkosivusto. Mies24.com -sivustolta voit lukea juttuja muodista, trendeistä, viihteestä, hyvinvoinnista, ihmissuhteista ja kaikesta muusta mitkä kuuluvat nykyaikaisen miehen elämään.

www.mies24.com

Copyright © Me Miehet | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger
Design by WebSuccessAgency | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com
Sisällön tarjoaa Blogger.
Sports men 300x250

OTA YHTEYTTÄ

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *

OTSIKKO

MUOTI JA TYYLI

RUOKA JA JUOMAT

LIFESTYLE

FUCKING TRENDY UUSIMMAT

AUTOT


Men 728x90

VROOM MAGAZINE - UUSIMMAT

VIIHDE

PÄIVÄN HUPIHETKET

MUOTI JA TYYLI

PUKEUTUMINEN

Men Premium 468x60

Suomalaiset ostavat auton hinnan perusteella



Kun suomalainen autoilija kurvaa autokaupoille, mielessä on ensisijaisesti se, että auto on saatava hyvällä hinta-laatusuhteella. Koska Suomessa autojen hinnat ovat monia muita maita kalliimpia, halutaan rahalle vastinetta. Santander selvitti, mitkä asiat vaikuttavat auton ostopäätökseen.
 
Suomalaiset hankkivat uuden auton silloin, kun vanha menopeli on 6-10 vuotta vanha, selviää Santanderin teettämästä tutkimuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisautoilijoiden mietteitä auton hankinnasta ja sen rahoituksesta. 

Kun autoilija päättää hankkia itselleen uuden auton, on kyseessä useimmiten käytetyn auton hankinta. Useimmiten syynä on hinta: tutkimukseen vastanneista käytettyjen autojen ostajista lähes 60 prosenttia kertoo päätyneensä valintaan sen edullisemman hinnan vuoksi. 

– Monen mielestä rahalle saa enemmän vastinetta, kun ostaa käytetyn auton. Toisin sanoen uudenveroisen auton saa edullisemmalla hinnalla. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, että etsitään halpaa autoa, sillä monen kalliimman merkin käytetty auto maksaa enemmän kuin toisen merkin uusi auto, valaisee Bilian myyntijohtaja Mika Vainio. 

Tutkimuksen mukaan 73 prosenttia uuden auton ostaneista on tehnyt ratkaisunsa sen vuoksi, että uusi auto on huolettomampi esimerkiksi vikojensa puolesta. Toiseksi eniten vaakakupissa painaa turvallisuus, kolmanneksi hyvä hintatarjous.


Pelkkä hinta ei kerro kuluja

Santanderin teettämän autotutkimuksen mukaan kuluttajien mielestä tärkeimpiä auton ominaisuuksia uutta autoa hankkiessa ovat auton ajettavuus, suorituskyky, polttoaineen kulutus ja ajamisen edullisuus sekä turvallisuus ja käytännöllisyys. Koska autokaupoilla käydään melko harvoin, löytyy myyjiltä paras asiantuntemus siihen, millainen auto täyttää vaatimukset. 

– Myyjien tehtävä on kertoa asiakkaalle riittävästi ja perusteellisesti eri vaihtoehdoista, sillä harva autoilija tietää uusista malleista kattavasti, eikä tarvitsekaan. 

Vainio on huomannut, että ihmiset eivät aina muista laskea auton kokonaiskuluja, vaan he katsovat pelkästään auton hintalappua.

– Auton hankinta- ja ylläpitokulut muodostuvat paljon muustakin kuin siitä, millä hinnalla sen saa liikkeestä. Hinnan lisäksi huollot, korjaukset, polttoaine, verot ja jälleenmyyntiarvo määrittelevät autoilun kokonaiskuluja, Vainio tarkentaa.


Pidempi tovi harkintaa

Suomessa myydään käytettyjä autoja huomattavasti enemmän kuin uusia. Vainion vinkki käytettyä autoa ostavalle on varmistaa, että autossa on takuu. Nykyisin usein käytettyihin autoihin saa samanlaisen takuun kuin uuteenkin autoon, mikä edellyttää tietysti sen, että auton ostaa liikkeestä.

– Voimassa olevan takuun lisäksi kannattaa tarkistaa, millainen auton huoltohistoria on, ja että auto on kuntotarkastettu, Vainio lisää.

Vallitsevan taloustilanteen vuoksi autokaupoilla liikkuvat kuluttajat ovat hieman varovaisia, eikä moni haluaisi ottaa itselleen ylimääräistä lainaa. Silti autokauppa käy hyvin.

– Moni miettii tovin pidempään lisälainan ottamista. Useimmiten ihmiset päätyvät jonkinlaiseen autorahoitukseen ja moni kuluttaja arvostaa sitä, että tietää autonsa kokonaiskulut, Bilian myyntijohtaja Mika Vainio toteaa.


Näiden syiden perusteella autoilijat tekevät valintansa:

Tutkimukseen vastanneista 64 prosenttia oli hankkinut autonsa käytettynä, 36 prosenttia uutena. Nämä syyt painavat autokaupoilla eniten: 

Uuden auton hankkineet:
1. Uuden auton huolettomuus, esim. ei vikoja (73 %)
2. Uuden auton turvallisuus (38 %)
3. Hyvä hintatarjous (27 %)

Käytetyn auton hankkineet: 
1. Käytetyn auton halvempi hinta (57 %)
2. Pärjään vaatimattomallakin autolla, enkä halua tuhlata autoon (37 %)
3. Käytetyn auton pienempi arvonpudotus (31 %)


Lisätietoja tutkimuksesta: 
– Santander Consumer Finance Oy teetti tutkimuksen auton hankinnasta ja autohankinnan rahoituksesta.
– Tutkimuksen toteutti Think if Laboratories 29.2.–8.3.2012.
– Vastaukset kerättiin sähköisenä kyselynä Think If Labsin kuluttajapaneelissa.
– Kohderyhmänä olivat suomalaiset autoilijat kolmessa ryhmässä (autorahoitusta käyttäneet, auton ostoa harkitsevat tai auton alle 8 kk sitten ostaneet ja muut oman auton omistavat autoilijat). 
– Vastaajia oli 702.



Lasse Örling 1.8.2013
Kuva: Colourbox

Lähetä kommentti