Uusi XC90 on ensimmäinen Volvo, joka käyttää yhtiön skaalautuvaa alusta-arkkitehtuuria (SPA). Tekniikka tarjoaa huomattavasti enemmän suunnittelumahdollisuuksia, parantaa ajettavuutta ja mahdollistaa uusien turvallisuusominaisuuksien ja yhteystekniikoiden käytön. Samalla sisätiloista saadaan entistä runsaammat.
Nelivetoinen seitsemällä istuinpaikalla varustettu auto kehittää tehoa jopa 400 hevosvoimaa, mutta sen hiilidioksidipäästöt (CO2) ovat vain noin 60 g/km (NEDC-ajosykli). Tämäntasoista tehoa näin puhtaasti tarjoava SUV-malli on ensimmäinen laatuaan maailmassa.
Uusi XC90-mallisto sisältää valikoiman Drive E-moottoreita, joista jokainen tarjoaa upean yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta. Drive E-moottorimalliston yhteinen piirre on, että kaikki voimanlähteet ovat nelisylinterisiä.
Twin Engine -tekniikka
Volvon nelisylinterinen moottori tarjoaa huomattavasti suuremmalle voimanlähteelle ominaista ajonautintoa, mutta tekee sen huomattavasti taloudellisemmin ja puhtaammin. Drive E-moottorit esitellään asteittain Volvon koko mallistossa. Täysin uuden XC90-malliston kärkinimi on Twin Engine -versio, joka kantaa tunnusta T8. Kyseessä on sähköauton, hybridiajoneuvon ja huipputehokkaan auton yhdistelmä.
Tavallinen ajaminen tapahtuu oletushybriditilassa. Se käyttää kaksilitraista nelisylinteristä ahdettua Drive E-bensiinimoottoria, joka pyörittää etupyöriä, ja 80 hevosvoiman (60 kW) sähkömoottoria, joka pyörittää takapyöriä.
Mekaaninen ahdin huolehtii ala-alueen tehosta ja väännöstä ja antaa moottorille suuren, vapaasti hengittävän voimanlähteen tuntuman. Turboahdin puuttuu peliin ilmavirtauksen kasvaessa. Takapyörien sähkömoottori tarjoaa välitöntä vääntöä.
Napin painalluksella kuljettaja voi kaupungissa vaihtaa hiljaiseen ja päästöttömään sähkötilaan, jonka toimintasäde on noin 40 kilometriä. Ja hän voi jälleen halutessaan palata bensiini- ja sähkömoottorin yhteistilaan, jonka yhdistetty teho on noin 400 hevosvoimaa ja vääntö 640 Nm.
Täysi valikoima muita moottorivaihtoehtoja
Volvo XC90 -mallisto sisältää myös D5-kaksoisturbodieselmoottorin (225 hv, 470 Nm, luokkansa matalin kulutus noin 6 l/100 km) ja D4-turbodieselin (190 hv, 400 Nm ja noin 5 l/100 km).
Mallisto sisältää lisäksi kaksi muuta bensiinimoottorivaihtoehtoa. Ensimmäinen niistä on T6-turbomoottori, joka käyttää mekaanista ahdinta ja turboahdinta ja kehittää tehoa 320 hv ja vääntöä 400 Nm. Tarjolla on myös T5-moottori, joka kehittää 254 hv tehoa ja 350 Nm vääntöä.
Suorituskyvyn ja taloudellisuuden suhteen ei ole tehty kompromisseja, minkä lisäksi Volvon skaalautuva alusta-arkkitehtuuri (SPA) mahdollistaa entistä mukautumiskykyisemmät sisätilat. Muilla autonvalmistajilla on ollut ongelmia yhdistää akusto ylellisiin ja runsaisiin sisätiloihin, mutta Volvo on löytänyt tähän ratkaisun.
Uusi XC90-malli julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.
Volvo Car Finland
Lähetä kommentti