Mercedes-Benzin uusi GLA on todellinen monitaituri. Kompaktiluokan SUV-tulokas taipuu ketterästi niin jokapäiväiseksi käyttö- ja harrasteautoksi kuin kumppaniksi vaativimmillekin maasto-osuuksille. GLA on jo neljäs tulokasmalli tähän nopeasti kasvavaan autoluokkaan uusien A- ja B-sarjojen sekä CLA Coupén lisäksi ja viides edustaja Mercedesin SUV-luokan mallistossa. Tulokasmallin sekä jo esiteltyjen GLK:n, ML:n, GL:n ja G:n ansiosta Mercedes-Benz voi tarjota laajimman SUV-malliston kuin mikään toinen eurooppalainen premium-autojen valmistaja.
GLA:ta on jo ennen markkinoille tuloaan testattu tosielämän olosuhteissa kuten GLK-mallia aikaisemmin. Testilenkkien yhteispituus oli noin 80 000 kilometriä. Normaalien maantieosuuksien lisäksi testiin sisältyi vaativa 240 kierroksen eli 6000 kilometrin ratatesti Nürburgringillä sekä 3080 kilometrin maasto-osuus Alpeilla jopa 4300 metrin korkeudella. Euroopan vaativimmissa maastoissa haastettiin erityisesti GLA:n kori, alusta ja 4Matic-nelivetojärjestelmä niiden luotettavan toiminnan ja suorituskyvyn varmistamiseksi. Kaikkiaan eri testivaiheisiin on osallistunut yhteensä 24 GLA-mallin autoa, ja niillä on ajettu yhteensä 1,8 miljoonaa kilometriä.
Ilmanvastus on optimoitu luokan pienimmäksi
Mercedes-Benzin pienimmän SUV-mallin mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 4417/1804/1494 milliä. Tavaratilan koko vaihtelee 421–836 litraan istuinten asennosta riippuen. Takaistuimen selkänojat voi taittaa kokonaan alas, ja myös niiden istumakulmaa voi säätää. Valinnaisvarusteena GLA:han saa automaattisesti avautuvan takaluukun.
GLA:n muotokieli henkii itsevarmuutta, premium-luokan laatua ja ekotehokasta suorituskykyä. Mallin ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on ainoastaan 0.29. Lukemaan on päästy muun muassa optimoimalla A-pilarit ja taustapeilien kehykset, alustapaneloinnilla sekä takaspoilereilla molemmilla sivuilla. Tuuliäänet on minimoitu monikerroksisilla ovitiivisteillä ja takaluukun tiivisteillä.
Sisällä pinta- ja verhoilumateriaalit on valittu huolella korostamaan auton laatuluokkaa, käyttömukavuutta ja matkustamon ”coolia” ilmapiiriä. Kaksiosainen kojelauta, pianolakkapintainen vapaasti seisova monitoiminäyttö ja 3-puolainen ohjauspyörä 12 toimintonäppäimellä viestivät suorituskyvystä ja ajamisen ilosta. Tarjolla ovat niin kangas- kuin nahkaverhoilut kuin niiden yhdistelmäkin, ja valinnaisvarusteena autoon saa myös urheiluistuimet integroiduilla pääntuilla. Varustetasot ovat Style, Urban, AMG ja Exclusive; lisäksi tarjolla on SUV Style –varustepaketti.
Neljä suorituskykyistä moottoria ja uusimman sukupolven 4Matic-neliveto
GLA:n pienin keskikulutus on ainoastaan 4,3 l/100 km (GLA 200 CDI), mikä vastaa vain 114 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Sarjan nykyaikaiset nelisylinteriset moottorit perustuvat kokoalumiiniseen M 270 –moottoriin ja ne on varustettu turboahtimella ja suorasuihkutuksella. ECO start/stop-toiminto on vakiovaruste, ja moottorit täyttävät Euro 6 –päästöstandardit. Vaihteistoina käytetään 6-vaihteista käsivalintaista tai 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteistoa (vakiovaruste GLA 250:ssä, GLA 220 CDI:ssä sekä 4Matic-malleissa).
Malliston voimakkain GLA 250 4Matic kiihtyy 0–100 kilometriin 6,5 sekunnissa ja saavuttaa 235 kilometrin huippunopeuden; silti kulutus jää vain 7,1 litraan/100 km ja CO2-päästöt 151 grammaan/km. GLA 220 CDI puolestaan määrittelee uudelleen luokkansa suorituskyvyn: kulutus on ainoastaan 4.4 l/100 km (4Matic: 4,9 l/100 km), mikä vastaa 115 gramman (129 g) CO2-päästöjä kilometrillä. Malli on varustettu monikanavaisella pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmällä, joka vähentää typpioksidipäästöjä merkittävästi.
Mercedes-Benz GLA:n moottorivaihtoehdot:
GLA:ta on jo ennen markkinoille tuloaan testattu tosielämän olosuhteissa kuten GLK-mallia aikaisemmin. Testilenkkien yhteispituus oli noin 80 000 kilometriä. Normaalien maantieosuuksien lisäksi testiin sisältyi vaativa 240 kierroksen eli 6000 kilometrin ratatesti Nürburgringillä sekä 3080 kilometrin maasto-osuus Alpeilla jopa 4300 metrin korkeudella. Euroopan vaativimmissa maastoissa haastettiin erityisesti GLA:n kori, alusta ja 4Matic-nelivetojärjestelmä niiden luotettavan toiminnan ja suorituskyvyn varmistamiseksi. Kaikkiaan eri testivaiheisiin on osallistunut yhteensä 24 GLA-mallin autoa, ja niillä on ajettu yhteensä 1,8 miljoonaa kilometriä.
Ilmanvastus on optimoitu luokan pienimmäksi
Mercedes-Benzin pienimmän SUV-mallin mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 4417/1804/1494 milliä. Tavaratilan koko vaihtelee 421–836 litraan istuinten asennosta riippuen. Takaistuimen selkänojat voi taittaa kokonaan alas, ja myös niiden istumakulmaa voi säätää. Valinnaisvarusteena GLA:han saa automaattisesti avautuvan takaluukun.
GLA:n muotokieli henkii itsevarmuutta, premium-luokan laatua ja ekotehokasta suorituskykyä. Mallin ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on ainoastaan 0.29. Lukemaan on päästy muun muassa optimoimalla A-pilarit ja taustapeilien kehykset, alustapaneloinnilla sekä takaspoilereilla molemmilla sivuilla. Tuuliäänet on minimoitu monikerroksisilla ovitiivisteillä ja takaluukun tiivisteillä.
Sisällä pinta- ja verhoilumateriaalit on valittu huolella korostamaan auton laatuluokkaa, käyttömukavuutta ja matkustamon ”coolia” ilmapiiriä. Kaksiosainen kojelauta, pianolakkapintainen vapaasti seisova monitoiminäyttö ja 3-puolainen ohjauspyörä 12 toimintonäppäimellä viestivät suorituskyvystä ja ajamisen ilosta. Tarjolla ovat niin kangas- kuin nahkaverhoilut kuin niiden yhdistelmäkin, ja valinnaisvarusteena autoon saa myös urheiluistuimet integroiduilla pääntuilla. Varustetasot ovat Style, Urban, AMG ja Exclusive; lisäksi tarjolla on SUV Style –varustepaketti.
Neljä suorituskykyistä moottoria ja uusimman sukupolven 4Matic-neliveto
GLA:n pienin keskikulutus on ainoastaan 4,3 l/100 km (GLA 200 CDI), mikä vastaa vain 114 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Sarjan nykyaikaiset nelisylinteriset moottorit perustuvat kokoalumiiniseen M 270 –moottoriin ja ne on varustettu turboahtimella ja suorasuihkutuksella. ECO start/stop-toiminto on vakiovaruste, ja moottorit täyttävät Euro 6 –päästöstandardit. Vaihteistoina käytetään 6-vaihteista käsivalintaista tai 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteistoa (vakiovaruste GLA 250:ssä, GLA 220 CDI:ssä sekä 4Matic-malleissa).
Malliston voimakkain GLA 250 4Matic kiihtyy 0–100 kilometriin 6,5 sekunnissa ja saavuttaa 235 kilometrin huippunopeuden; silti kulutus jää vain 7,1 litraan/100 km ja CO2-päästöt 151 grammaan/km. GLA 220 CDI puolestaan määrittelee uudelleen luokkansa suorituskyvyn: kulutus on ainoastaan 4.4 l/100 km (4Matic: 4,9 l/100 km), mikä vastaa 115 gramman (129 g) CO2-päästöjä kilometrillä. Malli on varustettu monikanavaisella pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmällä, joka vähentää typpioksidipäästöjä merkittävästi.
Mercedes-Benz GLA:n moottorivaihtoehdot:
Malli | GLA 2001 | GLA 2502/ GLA 250 4Matic1 | GLA 200 CDI1/ GLA 200 CDI4Matic2 | GLA 220 CDI2/ GLA 220 CDI4Matic1 |
Sylinterit | rivi-4 | rivi-4 | rivi-4 | rivi-4 |
Iskutilavuus | 1595 | 1991 | 2143 | 2143 |
Teho kW/hv/rpm | 115/156/5300 | 155/211/5500 | 100/136/ 3400–4000 | 125/170/ 3400–4000 |
Vääntö Nm/rpm | 250/1250–4000 | 350/1200–4000 | 300/1400–3000 | 350/3400–4000 |
Yhd. kulutus l/100 km | 5.9 S | 6.0/6.5 S | 4.3/4.9 D | 4.4/4.9 D |
CO2 g/km | 137 | 141/151 | 114/129 | 115/129 |
Kiihtyvyys 0–100 km/h, s | 8.9 | 7.2/7.1 | 10.0/9.9 | 8.3/8.3 |
Huippunopeuskm/h | 215 | 235/230 | 205/200 | 215/215 |
1 Saatavana maaliskuussa , 2 saatavana toukokuussa
Malliin on valinnaisvarusteena saatavana uusimman sukupolven 4Matic-neliveto, jossa vetosuhde vaihtelee reaaliajassa etu- ja taka-akselin välillä. Ratkaisu perustuu 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteistoon integroituun voiman ulosottoon taka-akselille. Järjestelmän komponentteihin kuuluu myös takavetopyörästöön integroitu ja sähköhydraulisesti ohjattu monilevykytkin. Rakenteen ansiosta saavutetaan täysin muuttuva voimanjako etu- ja taka-akselin välillä. Järjestelmä on myös jopa 25 prosenttia kilpailevia järjestelmiä kevyempi ja takaa huippuluokan turvallisuuden sekä erinomaisen taloudellisuuden kaikissa ajo-olosuhteissa.
GLA:n 4Matic-malleissa on vakiovarusteina DSR-alamäkihidastin sekä vaihteiston offroad-tila. Lisävarusteena autoon saa offroad-jousituksen (edessä + 30 mm, takana + 22 mm).
Huippuluokan turva- ja infotainment-varustelu
Kaikissa GLA-malleissa vakiovarusteita ovat esimerkiksi Attention Assist –vireystila-avustin sekä peräänajokolareita estävä Collision Prevent Assist –törmäysavustin mukautuvalla jarrutoiminnolla. CPA-järjestelmä ehkäisee törmäyskolareita vain 7 km/h nopeudesta lähtien. Distronic Plus –etäisyysavustimen (valinnaisvaruste) yhteydessä järjestelmä mahdollistaa automaattisen jarrutuksen jopa 200 km/h nopeudesta. GLA:han ovat saatavina myös esimerkiksi adaptiivinen kaukovaloavustin, aktiivinen kaista-avustin sekä aktiivinen pysäköintiavustin.
GLA:n multimedia edustaa autoalan uusinta sukupolvea. Daimlerin Digital Drive Style app –konsepti yhdessä iPhonelle tarkoitetun Drive Kit Plus –paketin kanssa takaavat älypuhelimen saumattoman integroinnin osaksi auton infotainment-järjestelmää. Toimintoihin kuuluvat Siri-ääniohjaus sekä reaaliaikainen Glympse-paikannus, jossa käyttäjä voi jakaa omat sijaintitietonsa valittujen käyttäjien kanssa. Tarjontaan kuuluvat myös Facebook, Twitter, internetradio, henkilökohtainen Aupeo-radio sekä Garmin-navigointijärjestelmä reaaliaikaisilla liikennetiedoilla, Street View –näytöllä sekä 3D-karttanäkymillä.
Comand Online –multimediajärjestelmää on entisestään laajennettu niin, että se tarjoaa muun muassa fotorealistiset karttanäkymät Live Traffic –kanavan kautta välitettävät reaaliaikaiset liikennetiedot ja –tiedotteet.
Mercedes-Benz GLA:n hinnat Suomessa alkavat 38 600 eurosta (GLA 200) ja Business-mallien hinnat 39 952 eurosta (GLA 200 Premium Business).
Lasse Örling 9.3.2014
Veho Group Oy Ab/Daimler
Lähetä kommentti