Me Miehet

on nyt Mies24

Mies24.com on miehille suunnattu ajan hermolla liikkuva verkkosivusto. Mies24.com -sivustolta voit lukea juttuja muodista, trendeistä, viihteestä, hyvinvoinnista, ihmissuhteista ja kaikesta muusta mitkä kuuluvat nykyaikaisen miehen elämään.

www.mies24.com

Copyright © Me Miehet | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger
Design by WebSuccessAgency | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com
Sisällön tarjoaa Blogger.
Sports men 300x250

OTA YHTEYTTÄ

Nimi

Sähköposti *

Ilmoitus *

OTSIKKO

MUOTI JA TYYLI

RUOKA JA JUOMAT

LIFESTYLE

FUCKING TRENDY UUSIMMAT

AUTOT


Men 728x90

VROOM MAGAZINE - UUSIMMAT

VIIHDE

PÄIVÄN HUPIHETKET

MUOTI JA TYYLI

PUKEUTUMINEN

Men Premium 468x60

Merkittävimmät italialaiset automallit kautta aikain

Italialaiset autot jakavat mielipiteet joko vastaan tai puolesta. Kiistämättä on kuitenkin selvää, että italialaisten panos Euroopan autoteollisuuteen on merkittävä.
Moni italialainen automalli oli edelläkävijä koko maailmankin mittapuulla mitattuna. Fiat 500 ja 600 -mallit olivat ensimmäisiä nk. kaupunkiautoja, Lamborghini Countanch viitoitti tietä superautoille ja Ferrarin merkitystä urheiluautojen kehitykselle sellaisiksi kuin ne nyt ovat ei voi kukaan kiistää.
Kauneus on ollut aina läsnä italialaisessa muotoilussa, eikä autoteollisuus tee poikkeusta. Ferrari, Lamborghini ja De Tomaso edustavat esteettisen kauneuden huippua kun taas pikkufiatien kauneus on lähinnä käytännöllisyydessä.
Italialainen lifestyle-sivusto Swide kokosi listan Italian autoteollisuuden merkittävimmistä autoista ja automalleista kautta aikojen:


Lancia Lambda, 1923
Lancia Lambda oli markkinoille tullessaan italialaisen autoteollisuuden virstanpylväs. Lambda oli maailman ensimmäinen auto jossa käytettiin monokokkirunkoa. Monokokkirungossa ei ole erillistä runkorakennetta, vaan korirakenne kantaa koko kuormituksen. Nykymuotoiset iskunvaimentimet sekä erillisjousituksen kehittänyt Vincenzo Lancia patentoi monokokkirungon jo vuonna 1919.


Lamborghini Countach, 1974
Lamborghini Countach on kiistämättä eräs elämää suuremmista asioista maailmassa. Countach ei ollut vain aikansa suorituskykyisin tai tehokkain auto, se myös oli käännekohta Lamborghinin historiassa. Countachin avulla Lamborghini nousi maailman superautojen suurimmaksi nimeksi.


Lancia Flavia, 1960
Lancia Flavia on, jos ei yksi tunnetuimmista italialaisista autoista, ainakin parhaiten tunnettu Lancia. Historiaan Flavia on jäänyt ensimmäisenä Italiassa valmistettuna etuvetona. Flavia oli myös ensimmäinen tavallinen tuotantoauto, jossa oli levyjarrut kaikissa pyörissä sekä kevytmetallinen 4-sylinterinen boxer-moottori.


Cisitalia 202, 1947
Cisitalia 202:n sanotaan olevan muotoilultaan maailman ensimmäinen "moderni auto". Pininfarinan muotoilemassa Cisitalia 202:ssa oli muun muassa tuotantoautoissa ennennäkemättömät, kiinteänä osana korirakennetta olevat lokasuojat.
Toisen maailmansodan jälkeisen ajan italialaista insinööritaitoa edustavaa Cisitalia 202:sta valmistettiin vain 170 kappaletta. Cisitalia 202 onkin nykyään haluttu keräilyauto. New Yorkin modernin taiteen museossa Cisitalia 202 on ollut esillä vuodesta 1951 saakka.


Fiat 124, 1967
Oscar Montabonen luonnosten pohjalta suunniteltu perheautoluokan Fiat 124 tarjosi muun muassa tilavat sisätilat, kierrejousitetun taka-akselin, levyjarrut kaikissa pyörissä ja kevyen konerakenteen. Neuvostoikoni Lada 1200 perustuu Fiat 124:ään. Lada 1200 on yksi eniten valmistettuja autoja maailmassa.


Alfa Romeo Giulietta, 1954
Alfa Romeo tuotti kymmenen vuoden aikana yli 130.000 Giuliettaa. Giulietta oli edistyksellinen massatuotantoauto, joka toi Alfa Romeon suuren yleisön saataville. Giuliettassa yhdistyivät innovatiivinen moottori sulavalinjaiseen muotoiluun. Malli olikin aikansa nopeimpia massatuotantoautoja luokassaan ja toimi Alfa Romeon lippulaivamallina vuosikymmeniä.


Fiat 600, 1955
Fiat 600, ikonisen Fiat 500 -mallin edeltäjä syntyi Italian räjähdysmäisen talouskasvun seurauksena 1950-luvulla. Fiat 600 oli edullinen, konstailematon ja uskollinen kulkupeli, joka toi autoilun jokaisen italialaisen ulottuville. Fiat 600:n sanotaan olleen suurelta osalta luomassa Italiaa automatkailuturismin edelläkävijäksi Euroopassa.


Ferrari 250 GTO, 1962
Nopeat ja sulavalinjaiset urheiluautot ovat olleet aina lähellä italialaisten sydäntä. Ferrari 250 GTO loi pohjaa Italian ylivertaiselle maineelle urheilullisten autojen valmistusmaana, ja antoi suuntaa myös itse Ferrarille. Nykyisin 250 GTO on erittäin haluttu keräilykappale, joista maksetaan huutokaupoissa jopa useita kymmeniä miljoonia euroja.


Fiat Uno, 1984
Fiat Uno on yksi kaikkien aikojen eniten valmistettuja autoja maailmassa. Unoa valmistettiin noin 8 miljoonaa kappaletta, jolla se nousee 8. eniten myydyksi autoksi T-Fordien ja VW Kuplan seuraan.
Fiat Unoa valmistettiin vuosina 1983 - 95 Italiassa, mutta Brasiliassa Unon tuotanto jatkui aina vuoteen 2013 saakka.
Laatikkomaisen muotoilun ansiosta Uno tarjosi tilavat sisätilat. Uno valittiin Vuoden Autoksi Euroopassa vuonna 1984.


Iso Isetta, 1955
Milanolainen Iso on tullut tunnetuksi skoottereistaan ja pienistä moottoripyöristään. Iso valmisti 1950-luvun alkupuolella myös kaksipaikkaista kääpiöautoa. Futuristinen Isetta suunniteltiin erityisesti kaupunkikäyttöön, ja sitä voisikin luonnehtia ensimmäiseksi cityautoksi.
Kaikeasta huolimatta Isettan suosio Ison valmistamana jäi lyhytaikaiseksi. Isettaa valmisti lisenssillä myös BMW, joka tuotti mallia vuoteen 1962 mennessä kaikkiaan yli 160.000 kappaletta


De Tomaso Vallelunga, 1965
De Tomaso -automerkin perusti vuonna 1959 argentiinalainen entinen kilpa-ajaja Alejandro de Tomaso. Käsityönä valmistettu Vallelunga oli ensimmäinen tavalliseen liikenteeseen tarkoitettu keskimoottorinen urheiluauto. Kilpa-autojen suorituskyvyn omaavan Vallelungan suunnittelussa oli otettu mallia suoraan Formula 3 -kilpa-autojen tekniikasta.


Ferrari 308 GTB/GTS, 1980
Ferrari 308 tuli maailmanlaajuisesti tunnetuksi Magnum PI -televisiosarjasta. 308 korvasi vanhentuneen Dinon vuonna 1975 ja oli tuotannossa aina vuoteen 1985 saakka, jolloin se korvattiin 328-mallilla. Ferrarin ensimmäiseksi superautoksi tituleerattua 308:aa valmistettiin peräti 12.000 kappaletta.


Fiat Panda, 2004
Edelleen tuotannossa olevasta Fiat Pandasta on menossa jo kolmas sukupolvi, jota on valmistettu vuodesta 2013 alkaen. Ensimmäisen sukupolven Pandan valmistus aloitettiin vuonna 1980. Käytännölliseksi kaupunkiautoksi suunniteltua Pandaa on valmistettu peräti 2 miljoonaa kappaletta. Fiat Pandan vankan suosion jatkuminen Euroopassa takaa, että malli tulee olemaan yksi merkittävimmistä pikkuautoista viime vuosikymmeninä. Toisen sukupolven Panda valitiinn vuonna 2004 Vuoden Autoksi Euroopassa.


Fiat 4 hp, 1899
Fiat 4 hp oli ensimmäinen Fiatin valmistama auto, josta koko italialainen autoteollisuus sai aikanaan alkunsa. Autossa oli 0,7 litrainen, 680 kuutioinen takamoottori, joka tuotti 4 hevosvoimaa sekä edistyksellinen kolminopeuksinen vaihdelaatikko. Ceiranon veljesten patentteihin ja suunnitelmiin perustuva ja Giovanni Agnellin toteuttama Fiat 4 hp saavutti 35 kmh huippunopeuden.


Alfa Romeo Spider, 1966
Pininfarinan muotoilemasta ikonisesta Alfa Romeo Spiderista tuli jo tuotannossa ollessaan klassikko. Spider oli tuotannossa vuodesta 1966 aina vuoteen 1995 saakka. Takavetoinen Spider oli viimeinen kaltaisensa Alfa Romeo, jolla on ollut ja tulee aina olemaan erityinen paikka italialaisten sydämissä.


Fiat 127, 1972
Vuosina 1971 - 1987 valmistettu Fiat 127 oli merkin ensimmäinen "suuri" pikkuauto, joka tarjosi ennennäkemättömän tehokasta tilankäyttöä ja edistyksellistä tekniikkaa. Fiat 127 valittiin Vuoden Autoksi Euroopassa vuonna 1972, jonka jälkeen se nousi nopeasti Euroopan eniten myydyksi autoksi muutaman vuoden ajaksi


Fiat 500, 1957
Toisen maailmansodan jälkeinen talouskasvu synnytti monta ikonista automallia. Parhaiten italialaista sodan jälkeistä sukupolvea ilmentää pikkuruinen Fiat 500. Ketterää ja jämerää Fiat 500:sta kiidätti paikasta toiseen 479 kuutioinen, kaksisylinterinen moottori.


Lamborghini Miura, 1966
Lamborghini Miuran radikaali toteutus sekä ennennäkemätön muotoilu muutti aikansa urheiluautojen määritelmän. Keskimoottorinen Miura saavutti tuohon aikaan uskomattoman 290 kmh huippunopeuden. Marcello Gandinin ikoninen muotoilu hivelee silmiä vielä nykyäänkin. joten ei ole vaikea kuvitella Miuran aikaansaamaa ihastusta 1960-luvulla.

Lähetä kommentti