On, mikäli Mercedes-Benziä itseään on uskominen. Se on ainakin varmaa, että maailman parhaimpien joukkoon uusi S-malli todennäköisesti ainakin sijoittuisi. Mercedes-Benz jatkaa uudella S-sarjallaan aina 1930-luvulle saakka ulottuvia perinteitään maailman ylellisimpien ja teknisesti edistyksellisimpien henkilöautojen valmistajana.
Kautta koko historiansa juuri S-sarjan on ollut Mercedes-Benzin teknologinen keihäänkärki, jossa uudet avustin- ja turvajärjestelmät on esitelty ensimmäisinä.
S-sarjan arkkitehtuuri edustaa samaan aikaan sekä nykyaikaista tyylikästä urheilullisuutta että ajatonta selkeyttä ja yksinkertaisuutta. Entistä suurempi etusäleikkö on rakenteeltaan kolmiulotteinen. Pitkä konepelti ja kattolinja korostavat klassiselle sedan-malliselle edustusautolle ominaisia mittasuhteita. Takaosan muotoilu korostaa auton leveyttä ja hyvää aerodynamiikkaa.
Kokonaan led-valoilla toteutettu valoratkaisu
Mercedes-Benzin uusi S-sarja ensimmäinen henkilöauto, jonka koko valojärjestelmä on toteutettu led-valoin. Niitä on yhteensä lähes 500 kappaletta, esimerkiksi 56 kummassakin ajovaloyksikössä sekä 35 kummassakin takavaloumpiossa (+ 4 kpl takasumuvalossa). Matkustamossa led-valoja on yhteensä noin 300 kappaletta, ja niillä on toteutettu autoon esimerkiksi näyttävä tunnelmavalaistus.
Led-valojen käyttö on muutenkin avannut uusia mahdollisuuksia valotehon säätelyyn. Kun S-sarja esimerkiksi seisoo pimeällä liikennevaloissa, jarruvalot palavat normaalia pienemmällä teholla.
Pienimmillään jo alle neljän litran kulutus
Mercedes-Benz on onnistunut uuden S-sarjan moottoreita kehittäessään lähes mahdottomalta tuntuneessa tavoitteessa. 10 vuoden aikana keskikulutus teholtaan 150 kW:n luokassa on lähes puolittunut ja on enää 4.4 litraa/100 km. Keskimäärin uutuusmallien keskikulutus on jopa 20 prosenttia pienempi kuin edeltävässä S-sarjan mallistossa. Ja vielä parempaa on luvassa, sillä tulossa oleva S 500 Plug-In Hybrid –version luvataan yltävän alle 4 litran keskikulutukseen.
S-sarjan moottorivaihtoehdot ja suoritusarvot:
Malli
|
S 400 HYBRID
|
S 500
|
S 350 BlueTEC
|
S 300 BlueTEC HYBRID
|
Sylinterit
|
V6
|
V8
|
V6
|
rivi-4
|
Iskutilavuus (cm3)
|
3498
|
4663
|
2987
|
2143
|
Teho (kW/hv/rpm)
|
225/306/6500
|
335/455/ 5250
|
190/258/ 3600
|
150/204/ 4200
|
Sähkömoottorin teho (kW)
|
20
|
-
|
-
|
20
|
Vääntö (Nm/rpm)
|
370/3500–5250
|
700/1800–3500
|
620/1600–2400
|
500/1600–1800
|
Sähkömoottorin vääntö (Nm)
|
250
|
-
|
-
|
250
|
Yhdistetty kulutus (l/100 km)
|
6.3
|
8.6
|
5.5/5.61
|
4.4
|
CO2-päästöt (g/km)
|
147
|
199
|
146/1481
|
115
|
Ympäristöluokka
|
A
|
D
|
A
|
A+
|
Kiihtyvyys 0–100 km/h (s)
|
6.8
|
4.8
|
6.8
|
7.6
|
Huippunopeus (km/h)
|
250
|
250
|
250
|
240
|
”Silmät” huomaavat töyssyt jo ennakolta
Uusi S-sarja on maailman ensimmäinen automalli, joka huomaa tien töyssyt ja kuopat jo ennakolta. Road Surface Scan –järjestelmän toiminta perustuu stereonäkökameraan, jonka havaintojen perusteella auton Magic Body Control –alusta mukauttaa vaimennuksen välittömästi edessä olevaan tilanteeseen. Vaimennusjärjestelmä on saatavana valinnaisvarusteena takavetoisiin kahdeksansylinterisiin S-sarjan malleihin. Vakiovarusteena S-sarjassa on ADS Plus –vaimennus (Adaptive Dampig System) sekä Airmatic-ilmajousituksen uusin kehitysversio.
Uusi S-sarja on maailman ensimmäinen automalli, joka huomaa tien töyssyt ja kuopat jo ennakolta. Road Surface Scan –järjestelmän toiminta perustuu stereonäkökameraan, jonka havaintojen perusteella auton Magic Body Control –alusta mukauttaa vaimennuksen välittömästi edessä olevaan tilanteeseen. Vaimennusjärjestelmä on saatavana valinnaisvarusteena takavetoisiin kahdeksansylinterisiin S-sarjan malleihin. Vakiovarusteena S-sarjassa on ADS Plus –vaimennus (Adaptive Dampig System) sekä Airmatic-ilmajousituksen uusin kehitysversio.
Maksimaalinen suoja matkustajille
Kymmenen vuotta sitten Mercedes-Benz esitteli S-sarjassa ennakoivan Pre-Safe-turvajärjestelmän, jota siitä lähtien on kehitetty määrätietoisesti. S-sarjassa onkin nyt mukana koko joukko uusia Pre-Safe-toimintoja, joihin kuuluvat muun muassa jalankulkijat havaitsevat Pre-Safe -jarrut, jotka jarruttavat automaattisesti, kun ajonopeus on alle 50 kmh. Pre-Safe Plus tunnistaa peräänajovaaran ja varoittaa takana ajavaa autoilijaa nopeasti vilkkuvilla jarruvaloilla. Pre-Safe Impulse säätää turvavöitä niin, että törmäyshetkellä kuljettajaa ja matkustajaa vedetään poispäin törmäyssuunnasta. Näiden lisäksi Pre-Safe-varustepaketista löytyy takaistuimen turvavöiden lukkojen ojentajat sekä turvavyötyynyt taakse.
Mercedes-Benzin Intelligent Drive –filosofia yhdistää ajomukavuuden parhaaseen mahdolliseen turvallisuuteen. Kaikki auton turvatoiminnot perustuvat samaan järjestelmään, joka yhdistää stereokameran ja tutka-anturien toiminnot. Turvallisuutta parantavia ratkaisuja ovat muun muassa Distronic Plus, jossa on mukana ohjausavustin ja Stop&Go Pilot. Mukautuvan vakionopeussäätimen uusi toiminto, joka toimii myös pysähtelevässä liikenteessä ja auttaa kuljettajaa pitämään auton oman kaistan keskellä tiemerkintöjen ja edessä liikkuvan ajoneuvojonon perusteella. Bas Plus –jarruavustin, jossa mukana oleva risteysavustin havaitsee risteävän liikenteen ja jalankulkijat ja lisää kuljettajan jarrutusvoimaa tilanteen mukaan. Aktiivinen kaista-avustin varoittaa kuljettajaa viereisellä kaistalla olevasta liikenteestä täristämällä ohjauspyörää ja jarruttamalla kevyesti. Night View Assist Plus perustuu lämpökameraan, joka havaitsee ihmiset ja eläimet pimeässä. Attention Assist –vireystila-avustin seuraa kuljettajan ajokuntoa ja varoittaa väsymyksestä. Liikennemerkkiavustin havaitsee nopeusrajoitusmerkit sekä uutuutena myös ohituskieltoalueet ja niiden päättymisen. Tuulilasin pyyhinjärjestelmään saatava lämmitin on vakiovarusteena Suomeen tuotavasissa S-malleissa.
Mercedes-Benz S-sarja lanseerataan Euroopassa ja Suomessa heinäkuussa 2013. S-sarjan mallisto alkaen S 350 BluTec 123.592,33 euroa ja S 350 BlueTec L 131.693,78 euroa.
Lasse Örling 18.5.2013
Lähde ja kuvat: Veho Group/Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S-sarja lanseerataan Euroopassa ja Suomessa heinäkuussa 2013. S-sarjan mallisto alkaen S 350 BluTec 123.592,33 euroa ja S 350 BlueTec L 131.693,78 euroa.
Lasse Örling 18.5.2013
Lähde ja kuvat: Veho Group/Mercedes-Benz





Lähetä kommentti