Mainosten tehtävänä on saada tuote tai palvelu huomatuksi. Joskus mainostoimistot käyttävät mainonnassa keinoja, jotka havahduttavat ihmiset, joko hyvässä tai pahassa. Mainonnassakin pätee vanha sanonta, että kaikki julkisuus, myös negatiivinen, on hyvästä. Mainostajan pitää vain osata kääntää tilaisuus hyväkseen.
Mainostaja ja mainostoimisto voivat ottaa mainonnassaan tietoisen riskin, sillä provokatiivinen mainos saavuttaa yleisön tietoisuuden hetkessä. Tavanomainen, tylsä mainos ei välttämättä kykene samaan kuukausienkaan aikana. Vaikka mainos hyllytettäisiin, on se ehtinyt tehdä tehtävänsä.
Muotialan mainonnassa tällainen mainonta on hyvinkin tuttua. Provokatiiviset mainokset ovatkin alalla enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Tässä muutamia esimerkkejä mainoskampanjoista vuosien varrelta, jotka saivat kuluttaja- ja mainosvirannomaisten kukkahattutädit takajaloilleen:
Gucci
Guccin historian ehkä kiistanalaisimpiin mainoskampanjoihin kuuluva mainoskuva vuodelta 2004 sai Guccin ystävät hieraisemaan silmiään jos toisenkin kerran. Guccin luovana johtajana toimi tuolloin Tom Ford, joka on tunnettu huomiotaherättävistä ja seksistisistä kampanjoistaan. Kuvat kampanjaan otti Mario Testino.
Mainoksessa naisen intiimialueelle oli sheivattu Guccin G-logo, joka aiheutti kampanjan hyllyttämisen lähes maailmanlaajuisesti.
Agent Provocateur
Seksikkään Kylie Minoquen valitseminen Agent Provocateurin, "maailman eroottisimpien alusasujen", mainosfilmiin ei ollut ollenkaan huono valinta. Kylie keikistelemässä seksikkäissä alusvaatteissa, mekaaninen rodeohärkä ja vanha, irstas mummeli esiintymässä samassa filmissä oli monelle hienohelmalle liian provokatiivinen. Elokuvateatterit, joihin mainos oli suunniteltu esitettäväksi, eivät loppujen lopuksi uskaltaneet ottaa sitä levitykseen.
Diesel: Be Stupid -kampanja
Dieselin mainokset menevät kohdeyleisöön kuin häkä, mutta viranomaiset suhtautuvat niihin jostain kumman syystä nihkeästi... Vuodelta 2010 peräisin oleva Be Stubid -kampanja hyllytettiin mm. Isossa-Britanniassa, jossa maan puhtoista mainontaa valvova Advertising Standards Agency katsoi mainoksen antavan lapsille ja nuorille arveluttavia malleja ja johtavan huonoon käytökseen. Voi aikoja...
Diesel: Assland -kampanja
Diesel jatkoi mainostätien ärsyttämistä Assland ja Kick Ass -kampanjoilla. Erityisesti Assland -kampanja on yksi Me Miesten suosikeista. Voiko mainontaan keksiä enää hulvattomampaa ideaa kuin puhuvat takapuolet. Kampanjan sloganina oli osuvasti "Diesel Sneakers: Not made for running. Great for kicking asses".
Tom Ford
Tom Fordin kampanjat ovat tunnettuja provokatiivista, yleensä pornografiaa hipovista aiheista. Naiskauneuttahan ei näköjään saisi esitellä tuotemainonnan ohella, joten niin tämäkin vuodelta 2007 oleva kampanja oli liikaa lähes koko maailmalle. Kampanjan kuvat on ottanut kukas muu kuin muotikuvauksen bad boy Terry Richardson.
French Connection
Kun mainoskampanja sisältää kaksi lesboa, karatea, väkivaltaa ja seksiä voi sen kohtalosta olla lähes varma. French Connectionin mainosfilmiä kritisoitiin mm. liiasta väkivaltaisuudesta ja seksismistä.
Sisley
Benettonin sisarmerkin, Sisleyn, vuodelta 2003 oleva "eläinpornoa" sisältävä mainoskampaja sai samantien henkisen tasapainomme vartijat takajaloilleen. Kampanjan kuvat otti Terry Richardson ja kuvissa keikistelee brasilialainen supermalli Ana Beatriz Barros. Samanlaisen kohtalon koki Sisleyn "Fashioin Junkie" kampanjalle, jossa viitattiin viranomaisten katsomuksen mukaan liian suoraan kokaiinin käyttöön.
Benetton
Moni varmasti vielä muistaa Benettonin mainoskampanjat vuosien varrelta. Benettonin kampajat poikkeavat muista vastaavista siinä, että Benettonin mainoksissa usein kritisoidaan yhteiskunnallisia epäkohtia ja puhutaan suvaitsevuuden puolesta. Tällaisetkaan aiheet eivät ole estäneet viranomaisia puuttumasta mainoksiin. Näin on käynyt jopa valtiollisella tasolla, sillä mm. Vatikaani on uhannut Benettonia oikeustoimilla. Vatikaanin mielestä Benettonin mainoksissa ei nähtävästi puolustettu tarpeeksi kirkonmiesten pedofiilitaipumuksia...
Lasse Örling 27.5.2013
Lasse Örling 27.5.2013
















Lähetä kommentti